torstaina, tammikuuta 17

Tapausesimerkki Kouvolan Lyseon lukiosta


Olen nyt toista talvea käyttänyt opetuksessa Moodle-oppimisalustaa. Kouvolan iltalukion etäkursseilla kokonaisia biologian ja maantieteen kursseja voi opiskella Moodlen avulla. Kurssit ovat mukana myös etäopiskelutarjottimella.

Kouvolan Lyseon lukiossa Moodlea on hyödynnetty pienenä osana päivälukion eri kursseja.

Marraskuussa 2007 opetin biologian valinnaista ympäristöekologian kurssia. Normaalin oppikirjatyöskentelyn lisäksi kurssilla kävi vierailevia asiantuntijoita ja teimme retkeilyjä. Pääretkikohteitamme olivat Kaukaan tehtaat ja tehdasmuseo Lappeenrannassa sekä Metsämuseo Lusto Punkaharjulla. Saimme retkeilyihin tukea Metsäteollisuus ry:ltä, joten opiskelijoille retkistä ei tullut mitään kuluja. Keskeisiä asioita kurssilla olivat tutkiminen ja omatoiminen tekeminen. Monet tekivät esimerkiksi melumittauksia.

Asioita pohdittiin ja niistä keskusteltiin hyvin paljon Moodlessa. Muutamat opiskelijat seurasivat kurssin ajan ajankohtaisia ympäristöuutisia eri tiedotusvälineistä. Uutisia kerättiin ja niitä kommentoitiin uutisseurantablogiimme. Eräät opiskelijat lukivat kirjoja ympäristöntutkijoiden ja luonnonsuojelijoiden elämästä. Kirja-arvostelut koottiin wiki-sivulle. Tässä tosin wiki-idea ei sikäli oikein toteutunut, että opiskelijat eivät olleet kovin halukkaita kirjoittamaan juttuja suoraan nettiin. Mieleisemmältä tuntui lähettää niitä minulle sähköpostin liitteenä ja minä sitten siirsin ne nettiin wiki-sivullemme. Ehkäpä ensi vuoden ryhmä rohkaistuu jo kirjoittelemaan ja muokkaamaan wikiä itsekin.

Tieto- ja viestintätekniikkaa kurssilla hyödynnettiin myös siten, että tilasimme elokuvateatterista yksityisnäytöksen. Kävimme katsomassa Mika Kaurismäen Amazon-elokuvan, joka kaivettiin meitä varten esiin Helsingin filmiarkistosta. Elokuva käsittelee draaman keinoin varsin hyvin monia sademetsien ympäristöongelmia.

Opiskelijat olivat tyytyväisiä kurssin monipuolisiin työtapoihin. Moodlessa opiskelu oli kaikkein suosituinta. Moodlea kehuttiin selkeäksi ja helppokäyttöiseksi oppimisympäristöksi, jossa tehtävien tekeminen, foorumeihin kirjoittaminen ja chatit onnistuvat hyvin.

2 kommenttia:

Osku kirjoitti...

Vau! Eipä voi muuta kuin (jälleen) nostaa hattua aktiivisuudellesi. Hienointa mielestäni on seurata erilaisten tieto- ja viestintätekniikkatyökalujen opetuskäytön laajenemista. Ensin aloiteltiin pikku hiljaa Moodlen kanssa. Nyt pedagogisesti pätevää blogin ja wikin käyttöä (+ muu media). Ja kaikki tämä päämääränä oppiminen, eikä teknologiaa teknologian takia! Tosi hieno juttu!

Anonyymi kirjoitti...

miksi ei:)