Kyllä me koulututtaudutaan ja koulutetaan :)! Terveisiä täältä KSAO:n VESO-päivästä. Olen kouluttamassa täällä, mutta juuri nyt Anne Rongaksen "Wikit ja blogit opetuskäytössä" -työpajassa mukana hyvässä meiningissä hengailemassa.
Mutta, aivan kuten Erja kirjoitti: Ratkaisevaa verkkotyökalujen ja -ympäristöjen käytössä on jo lähtökohtatilanteessa sen suunnitteleminen, millainen pedagoginen malli kyseisellä kurssilla tai muulla opetettavalla kokonaisuudella on käytössä. On hyvä silloin tällöin muistaa, että esim. Moodlen suunnittelu on lähtenyt liikkeelle juuri siitä tarpeesta, että aikoinaan ei ollut käytössä verkko-opiskeluympäristöä, joka olisi ollut suunniteltu yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta. Siten Moodle sisältää aika paljon työkaluja, jotka soveltuvat yhteisölliseen ja yhteistoiminnalliseen oppimiseen ja opetukseen.
Moodleen kurssia suunniteltaessa kannattaa miettiä, millaiset opetusmenetelmät soveltuvat kyseiseen opetettavaan ainekseen tai kohteena olevalle oppijajoukolle. Moodleen voidaan rakentaa "perinteinen" materiaalikeskeinen verkkokurssi. Tai sinne voidaan rakentaa hyvin keskusteleva yhteistoimintaan perustuva kurssi. Koko kurssialustahan voidaan, jos halutaan, rakentaa foorumipohjalle. Ja kaikkea näiden ääripäiden väliltä voidaan Moodleen tehdä. Siten, vaikka väline ei sinällään ole ratkaiseva, kuten Erja kirjoittaa, niin välineellä (ja sen asetuksilla) voidaan tehdä jo ensimmäiset ohjaustoimenpiteet. Siten sekä sisällön että sisällön esittämistavalla (työkalun valinnalla ja sen asetuksilla) voidaan molemmilla ohjata opiskelua.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Kiitos mielenkiintoista tietoa
Lähetä kommentti